Cinema per a estudiants
Català Espanyol Anglès

 Català     Espanyol      Anglès

Agrega'ns: Facebook

Inici

EL BON MESTRE (LES GRANDS ESPRITS)




VEURE TOTES LES ENTREVISTES DE "CINEMA PER A ESTUDIANTS"

 

No és la primera vegada que el cinema francès aborda el tema de l'ensenyament. La classe, la professora d'història i Una raó brillant són els últims exemples que hem pogut veure a la gran pantalla.

El director Oliver Ayache-Vidal, periodista de formació, debuta amb El bon mestre després d'haver conviscut durant dos anys entre professors i alumnes en un dels centres d'ensenyament més conflictius de l'extraradi de París. El sistema educatiu francès passa per ser un dels millors del món i segons Oliver, "el govern inverteix molt en l'ensenyament, el problema és la manca de formació dels professors que han de treballar en un centre d'aquestes característiques." D'aquí que la pel·lícula pretengui ser una crida a la reflexió sobre la realitat educativa a les zones marginals, amb els seus encerts i les seves mancances.

Denis Podalydès, Foucault en la ficció, carismàtic professor de literatura, exerceix en un dels millors instituts de París. La seva didàctica, basada en la classe magistral, funciona en un centre on els alumnes vénen ja educats i culturitzats per les famílies. Una ironia del destí fa que sigui traslladat a un Institut de la banlieue parisenca, habitada per famílies emigrants i amb problemes d'integració, on el pes de l'educació recau principalment a l'escola. Aquí el seu sistema pedagògic fa aigües. Els alumnes no s'interessen per les seves classes i les faltes de disciplina són constants. El professor només té dues opcions: portar constantment els alumnes als consells de disciplina, amb la qual cosa no es guanyarà el seu afecte i la relació professor-alumne serà insuportable, o canviar de mètode i, sense oblidar la disciplina, aconseguir que la literatura formi part de la vida d'aquests adolescents. Les habilitats que desenvolupa el protagonista aconseguiran, no només que els nois estiguin motivats per aprendre, sinó que a més acabin sentint un gran respecte i afecte per ell. Les dues parts surten beneficiades.

Encara que podem tenir la sensació d'alguna cosa ja déjà vu, la brillant interpretació, el ritme continuat, la transmissió de valors i la trama efectiva fan que aquesta pel·lícula sigui indispensable per a tots aquells que estan interessats pel tema.

 

Textos: Núria Farré. facebook@cinemaperaestudiants.cat

Si vols aportar la teva opinió, pots fer-ho a través del nostre enllaç de Facebook (al començament de la pàgina)

 

 

 MAREA HUMANA

 

"Ser refugiat és més que un estatus polític, és el tipus de crueltat més ubic que es pot exercir sobre un ésser humà". Darrere d'aquesta gran veritat s'amaguen 65 milions de persones que fugen de les guerres, la fam i el canvi climàtic, la major tragèdia humana des de la Segona Guerra Mundial. Lesbos, Jordània, l'Iraq, Turquia, Líban, Afganistan ... fins a més de 20 països amb els seus camps de refugiats són filmats pel director xinès dissident Ai Weiwei, que mostra la despossessió absoluta en què viuen tots els que per diferents motius s'han vist obligats a abandonar el seu projecte de vida. El director posa cares i noms a la tragèdia que s'amaga darrere dels politiquejos, els tractats i els números i denuncia, a més, la passivitat amb què actuen els governs sense pretendre entrar en el fons del problema.

El documental és el marc idoni per despertar consciències, recordar-nos que no hem d'oblidar i, sobretot, tenir sempre present que els que demanen asil són éssers humans amb els seus somnis i les seves pors. El seu periple arrenca amb l'esperança de "anem a un país que ens ajudarà", després ve la primera adversitat "què he de fer", per acabar amb la desil·lusió de "sentir-se abandonat". El mateix Ai es passeja pels campaments, parla amb els refugiats, intercala entrevistes amb especialistes en el tema per donar-nos una visió global del problema i una completa perspectiva de la situació. Retrat èpic i pessimista, tant en un present com en un futur.

El que va començar sent un projecte amb pocs mitjans s'ha acabat convertint en una gran producció amb algunes imatges impactants i de gran bellesa que contrasten amb el drama profund que estan mostrant.

 

Núria Farré. facebook@cinemaperaestudiants.cat

Si vols aportar la teva opinió, pots fer-ho a través del nostre enllaç de Facebook (al començament de la pàgina)


Solucionaris Recursos xarxa

COM UTILITZAR LA NOSTRA PÀGINA

Amb el suport de:
Ajuntament de Mataró. Educació Ajuntament de Sabadell. Educació Ajuntament de Terrassa. Educació
Col·laboren:
Cinemes Imperial. Sabadell Círcol Catòlic. Badalona Cinemes Girona La Calàndria Cinema. El Masnou Casal Nova Aliança. Mataró Cinema Catalunya. Terrassa Círcol catòlic. Vilanova i la Geltrú
Centre de Recursos Pedagògics. Mataró Centre de Recursos Pedagògics. Baix Maresme Centre de Recursos Pedagògics. Badalona
Qui som Privacitat Envia aquesta pàgina a un amic/ga Contacta amb nosaltres